Hoofdinhoud

Zo maakten we de digitale overheid eenvoudiger

Iedereen moet in staat zijn om online makkelijk zaken te doen met de overheid. Daarom zijn wij afgelopen jaar onverminderd doorgegaan met het verbeteren en aanpassen van onze diensten. Of je nu een visuele beperking hebt, de taal niet helemaal machtig bent of je voelt je nog niet helemaal thuis in de digitale wereld, wij vinden dat iedereen gebruik moet kunnen maken van onze diensten.

Off- en online gebruikersonderzoeken

Daarom hebben wij, ondanks corona, tientallen on- en offline gebruikersonderzoeken uitgevoerd. Onze Logius onderzoekers gaan gesprekken aan met proefpersonen en vrijwilligers om erachter te komen waar zij tegenaan lopen. Ze helpen ons in sommige gevallen ook mee tijdens het designproces. Dankzij deze hulp krijgen wij voor verschillende groepen goed in beeld wat precies verbeterd moet worden. Vervolgens kunnen we heel doelgericht onze producten en diensten toegankelijker maken.

100% toegankelijk

Door veel testen en toetsen hebben we het voor elkaar gekregen om aan 100% van de toegankelijkheidseisen voor onze Berichtenbox app (iOS) te voldoen. Een belangrijk resultaat. Om de applicatie toegankelijk te maken, hebben we onder meer het taalniveau aangepast, de contrastwaarden en kleurgebruik verbeterd, en is er voorleessoftware toegevoegd.

Makkelijker uitleg geven

Aan de DigiD app is een demostand toegevoegd. Hiermee kunnen hulpaanbieders verschillende processen van de app laten zien, zonder dat daarbij een DigiD-account moet worden gebruikt. Dat is niet alleen veiliger, maar maakt het ook makkelijker om mensen uitleg te geven over het gebruik van de app.

Eenvoudiger maken

Mensen met een visuele beperking kunnen voortaan gemakkelijker gebruik maken van de functionaliteiten in Mijn DigiD. Zo worden de manieren van inloggen voorgelezen en is het eenvoudiger geworden om te controleren of het juiste wachtwoord is ingevuld.

Onze verhalen